Verplicht thuis moet werken, je workshops en events moet afzeggen vanwege COVID-19. Je kinderen thuis les geven, had jij voorzien dat het zover zou komen? Veel ondernemers hebben hun kansen online gezocht.
Zelf heb ik met LearnDash een online leren platform opgezet waar je online trainingen kan volgend in combinatie met videobellen. Ik heb gemerkt dat dit een van de voordelen is van dit moment. Je gaat toch makkelijker op deze manier aan het werk omdat het in veel gevallen ook niet anders kan.
Ik heb me afgelopen jaren op tal van een online cursussen en trainingen ingeschreven en er inmiddels ook zelf een paar ingesteld voor een klanten.
Mijn ervaring met online cursussen is dat ik ze makkelijk laat versloffen. Er is niemand die je bij de les houd (haha leuk woordgrapje). Ik vraag me dus af of geld een motivatie is om de lessen te blijven volgen. Want, ook hier heb ik meerdere betaalde online trainingen niet afgemaakt.
Wat me altijd weer overhaalt is de belofte in verhouding met de kosten. Dus wat ik denk dat het me gaat opleveren. Maar blijkbaar vergis ik me altijd in de tijdsinvestering of gun ik mijzelf de tijd niet om aan mijn bedrijf te werken en kies ik er voor om in mijn bedrijf te werken.
Het nadeel vind ik dat deze zonder contactmomenten aangeboden worden en ik niet gecontroleerd word. Ik denk dat ik daardoor meerdere cursussen niet ten volle heb benut. Je kan je afvragen of het jouw verantwoordelijkheid is als aanbieder. Maar ik zou het zelf heel vervelend vinden als mijn klanten iets van me kopen en er niet alles uithalen wat er in zit. En daarnaast komen ze ook niet terug…
Inmiddels ben ik er van overtuigd dat blended learning; een combinatie van online leren + contactmomenten het beste werkt. Persoonlijk contact en net dat beetje extra feedback voor je cursist.
Vorig jaar heb ik een cursus botanische tekenen gevolgd van een Amerikaanse illustrator en ik heb trouw alle lessen gevolgd omdat ik wist dat ik in oktober mee zou op een tekenweek.
Om toch het commitment te krijgen van je deelnemers is het aanmaken van een online groep op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn een handige tool. Deelnemers onderling kunnen elkaar helpen en hoeven niet voor elke vraag jou te mailen. En ik zag ook voorbeelden van een buddy-systeem, zodat je samen met een andere deelnemer de training gaat doen. Deze kan helpen om je te motiveren om de cursus af te maken.
Ik raad je dus aan om te werken met met tussentijdse testen of werkdagen. Om toch die externe motivatie te bieden om door te zetten.
Zelf heb ik de pilot van “Bouw je eigen website” gedraaid met Inze Meijer. En hier kwam wel heel duidelijk naar voren dat je gebaat bent met live sessies tussendoor. Je hebt toch altijd de behoefte aan direct feedback. Vandaar dat ik deze optie altijd aanbied bij mijn trainingen.
Waar moet je aan denken en welke overwegingen neem je als het gaat om wel of niet investeren in een online cursus of training als secundaire geldstroom.
Door de jaren heen heb ik verschillende systemen onderzocht en ben ik daadwerkelijk met MailChimp en LearnDash iets gaan opzetten. MailChimp omdat ik er al bekend mee was en Learndash omdat je bij aanschaf een complete demosite kon neerzetten die ik vervolgens kon vullen.
Alleen al met het onderzoeken van de verschillende systemen kan je al maanden vullen. Vraag in je omgeving wat anderen gebruiken en wat hun ervaring is. Kies voor een systeem wat goede documentatie bied en bij voorkeur een systeem wat een ander in jouw omgeving ook gebruikt zodat je een ervaringsdeskundige kan vragen om hulp.
Zelf denk ik dat elk systeem prima is, maar dat het moet passen bij jou. Bedenk van te voren wat je nodig hebt, anders verzuip je in de mogelijkheden van alle leuke extra’s.
Als je zeker weet dat jij iets van waarde kan bieden, je hebt de skills om het goed neer te zetten, er is vraag naar en je weet het goed te promoten, dan is mijn antwoord: ja!
Voor het idee maak ik een schatting: investering van 40 uur werk a €75 euro = €3000,-
Aanbieden voor € 147,- excl. (gemiddelde prijs die ik zie). Dan is het na 21 verkochte trainingen rendabel.
Hier vind je ook nog een interessant blog over e-learning en de kosten er van.
Je zou kunnen starten met een challenge en als deze succesvol is een vervolgcursus aanbieden. Dan weet je of je een product goed kan promoten en of er interesse is. En je hebt nog geen hoge kosten gemaakt.
Om de verschillende behoeftes tegemoet te komen kan je gaan werken met pakketten. Je kan variëren met:
Mailchimp is een online programma om nieuwsbrieven te versturen. En dit kan ook automatisch en dat maakt het interessant voor een online lessenserie.
Ik kan me voorstellen dat je werkt in pakketten en dat je zo voor elk budget wat kan aanbieden. Extra uitbreidingen zouden kunnen zijn:
Een membership website is een website waar je met abonnementen kan werken. Het verschil met MailChimp is dat je inlogt op een website en daar al je materiaal vind op 1 centrale plek. Schrijf je je uit dan kan je ook niet meer bij de content. Dit werkt met een plugin die je kan installeren op je WordPress website.
Voor je hier aan begint is het goed om je in te lezen, want het opzetten is kostbaar in uren. Soms heel omslachtig en met een enorme leercurve. Maar op termijn goedkoper dan MailChimp.
Zelf heb ik me verdiept in Learndash wat zo’n €165 per jaar kost. Je kan hier per les betalen of een abonnement nemen. Het zit zo vol opties* dat het je ook heel veel uren kan kosten om het te snappen en te vullen, maar als je het eenmaal snapt is het fijn programma. Een licentie komt met een demosite waardoor je snel een basis site opzet. Daarnaast kan je verschillende dingen instellen die je deelnemers motiveren om door te gaan. Zoals testjes of ‘oorkondes’.
* losse lessen, modulen, leerlingvolgsysteem, gratis lessen, tijdbeperking, groepsmanagement, e-mailnotiificatie etc.
Je kan ook met lossen plugins werken zoals met Restrict Content Pro plugin voor het ledengedeelte en met WP Complete als volgsysteem. Maar ook hier moet er nog een betaaloptie in komen. Je hebt alle inhoud op de website zonder tierelantijnen. Hierbij komen nog wel de kosten van instellen van een betaalmethode. Het voordeel is dat je dan alle extra’s niet hebt die het heel complex kunnen maken.
Laat me weten wat jouw overwegingen zijn en waar je tegenaan loopt. Je kan een berichtje achter laten onder dit blog.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle
Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.
Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959
Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw
De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.
Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.
Geef een antwoord