Hoe personaliseer ik mijn MailChimp nieuwsbrief?

Aangepast op: 30 nov 2022

Door personaliseren krijg je meer respons op je nieuwsbrief. Wil jij ook meer uit je nieuwsbrief halen?

Maak de aanhef persoonlijk

Het begint al met taal, hoe spreek je iemand aan en zou je eventueel ook iemand bij zijn voornaam willen aanspreken? En welke variatie gebruik je als je geen voornaam hebt. Om een naam uit de database te halen gebruik je een zogenaamde “Mergetag”. Hieronder zie je waar je deze vind. Voor een voornaam plaats je bijvoorbeeld Beste *|FNAME|*

Personaliseer de onderwerpregel

Gebruik ook het onderwerp om iemand persoonlijk aan te spreken. Hallo Sandra, wil jij ook leren hoe je meer interactie krijgt met je doelgroep?

Verdiep je in jouw doelgroep

Onderzoek wat jou doelgroep bezig houd. Tegen welke problemen lopen ze aan en waar kan jij ze bij helpen? Zijn deze oplossingen te rubriceren? En kan je van deze rubrieken aparte groepen maken? Wil iemand op de hoogte gehouden van aanbiedingen? Of willen ze een bepaald merk volgen? Willen ze weten wanneer er een workshop is? Zijn er specifieke onderwerpen?

Maak hier groepen van, die je in het aanmeldformulier zet.

Maak call-to-actions aan in je nieuwsbrief

Je kan niet meten zonder dat er geklikt word. Zorg dus dat er op ‘alles’ geklikt kan worden. Je kan een link plaatsen op tekst en op afbeeldingen. Je kan video’s plaatsen. En natuurlijk buttons.

Stel vragen

Ook in je nieuwsbrief kan je vragen stellen, het gaat niet over zenden van jouw boodschap, laat weten dat je geïnteresseerd bent in jouw doelgroep. Lezers kunnen direct reageren op jouw nieuwsbrief. In MailChimp heb je een inbox waar deze reacties op binnenkomen. Vergeet niet om deze in de gaten te houden! Als je een reactie krijgt weet je dus iemand hebt getriggert, hier moet je dus wat mee doen.

Bekijk de rapportage in MailChimp

Hieronder een samenvatting van een mailing naar een specifieke groep. Bekijk hoe je campagne het gedaan heeft en pas verbeteringen doe waar nodig. Ga na waar op geklikt wordt, op de plaatjes of op de buttons, of toch op de tekst-linkjes. Maak gebruik van deze informatie om de volgende mailing te optimaliseren voor jouw doelgroep.

Het aanmeld proces

Om te kunnen personaliseren heb je allereerst voornaam nodig van je abonnee. De eerste stap is dus te zorgen voor een aanmeld proces waarbinnen je ook de voornaam vraagt in te vullen. Hieronder een voorbeeld van een formulier die ik met Gravity Forms heb gemaakt. Deze heeft een koppeling met MailChimp waardoor ik ook de groepen kan tonen die ik in MailChimp heb aangemaakt. Achter de schermen kan ik ook een aanmeld URL en een tag meegeven. Allemaal data die ik kan gebruiken om een specifiek segment (doelgroep) aan te schrijven.

Je kan ook de plugin MailChimp for WordPress gebruiken.

Landingspagina’s voor specifieke rubrieken

Kan je jouw content (blogs, artikelen, verhalen) inmiddels opdelen in rubrieken? Dan zou je op de verzamelpagina (categorie pagina), een aanmeldformulier kunnen zetten met een weggever of alleen al het aanbod doen voor gratis tips en advies. De bezoekers die zich via deze pagina aanmelden geef je een tag mee achter de schermen. Het verschil tussen tags en categorieën vind je hier>>

Deze tag kan je dan gebruiken om specifiek deze groep te mailen. En omdat deze groep specifiek is kun meer de diepte in gaan en ze een maatoplossing bieden.

Vind je dit toch wel ingewikkeld om zelf te doen? Doe mee met een Samen-Doe-Sessie of boek een 1-op-1 via zoom.

Signup Url MailChimp

Wordt dit te ingewikkeld voor je vraag dan hulp of gebruik het algemene formulier van MailChimp zelf. Minder mooi, maar toereikend. Deze vind je onder het tabje Signup forms. Hierop zien mensen alle groepen waarvoor ze zich kunnen aanmelden. Dit is bijvoorbeeld mij link: http://eepurl.com/dxcmpv

Zeg het voort

Laat een berichtje achter als ik je hier mee heb kunnen helpen. Of als er toch nog iets niet duidelijk is. En als je er helemaal blij van bent geworden zou ik een aanbeveling op LinkedIn of Google zeer op prijs stellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vul een zoekterm in:

Meer uit MailChimp halen?

volg een training of 1-op-1 sessie

De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.

Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.