persona-schrijven

Schrijf een persona om de teksten op je website beter aan te laten sluiten op je bezoeker

Heb je moeite om de juiste toon te vatten voor je website teksten en voor je blogs? Het schrijven van één of meerdere persona’s kan je daar bij helpen. Gebruik mijn sjabloon als hulpmiddel, je kan hem gratis downloaden.

Wat is een persona?

Een persona is een fictief persoon, een representatie van je ideale klant. Maar wel op basis van echte data, op basis van bestaande klanten. Je geeft deze persona een echte naam en het liefst zoek je er ook een foto bij om het plaatje compleet te maken.

Je zou zelfs een negatieve persona kunnen schrijven, een klant die je juist niet zou willen hebben.

Hoe gebruik je een persona?

Een persona geeft je marketing campagne een gezicht. Je stelt je zelf de vraag, zou deze persoon deze dienst of dit product afnemen? Heb je meerdere doelgroepen dan schrijf je voor elke doelgroep een persona en dat helpt je ook dat segment aan te schrijven. Je maakt je boodschap specifiek voor die doelgroep en je stuurt dan alleen naar dat segment een mailing. Of je maakt specifiek voor die doelgroep een advertentie.

Als je een update plaatst is het interessant om uit te zoeken op welk kanaal en wanneer jouw ideale klant daar aanwezig is. Het simpelste is dit aan je klanten te vragen.

Hoe maak je een persona?

Een persona creëer je door gedegen onderzoek. Je kan in de statistieken van van Google Analytics zien wie je website bezoekt. Je kan je klantenlijst bijlangs gaan, kies je ideale klanten en je kan daarbuiten zoeken naar kenmerken van je ideale klant.

Een praktische methode is het beantwoorden van deze vragen:

  1. Interview een aantal van je klanten en vraag ze waarom ze bij jou kopen en wat hun bevalt aan jouw dienst of product.
  2. Ga je klantenlijst bij langs en zoek naar trends. Wat valt je op, wat zijn de overeenkomsten, op welke manier kwamen ze bij jou terecht.
  3. Heb je geen persoonlijke data van je klanten, vraag er dan naar tijdens een interview (wat lezen ze, zijn ze getrouwd, hebben ze kinderen, hoe oud zijn ze, wat voor een soort vakantie vinden ze leuk)

Bij punt 2 is het volgende van belang: hoe gedragen ze zich tijdens het proces van lead naar klant, wat is hun motivatie om voor jou te kiezen, welk doel willen ze bereiken door bij jou iets te kopen, en welke criteria gebruiken bij het beslissen van wie hun gaat helpen.

Ik heb een sjabloon gemaakt, je kan hem hieronder downloaden.

Wie is mijn ideale klant

Achtergrond

Baan, carierepad, getrouwd, kinderen, hoeveel, leeftijd

Demografie

Man/Vrouw, leeftijd, inkomen, waar woont hij/zij

Variabelen

Voorkeur voor bellen of mailen. Type persoon: rustig, nerveus etc. Manier van communiceren.

Wat wil mijn ideale klant?

Welke doelen

Wat willen ze bereiken? Wat is het hoofddoel en is er nog een secundair doel?

Uitdagingen

Waar lopen ze tegen aan, wat vinden ze lastig. Kan ook iets zijn in de manier hoe zij weer met hun klanten omgaan.

Hoe kan jij helpen

Hoe kan jij deze persoon helpen met zijn/haar doelen en uitdagingen?

Waarom

Reviews, aanbevelingen

Schrijf hier letterlijk op wat een klant over jou en je dienstverling verteld.

Bezwaren

Welke bezwaren zou een klant hebben om niet voor jouw of jouw product te kiezen? Bijvoorbeeld: “Ik ben bang dat ik dan een heel nieuw systeem moet leren.”

Hoe

Je marketing boodschap

Korte omschrijving van je product of dienst. Hoe zou je het omschrijven aan jouw persona?

Je elevator pitch

Hoe zou je het verkopen. Wat zou je in het kort vertellen?

Contentmarketing


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contactgegevens

Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster