Wil je hoger in de zoekresultaten komen van een Google Search dan moeten jouw pagina’s relevant zijn en matchen met de zoekopdracht. Maar hoe doe je dat?
De plugin die niet mag ontbreken in je website is de Yoast SEO plugin. Hiermee wordt het een stuk eenvoudiger om te kijken of jouw focus keyphrase goed is verwerkt in jouw pagina.
Los van dit alles moet jouw pagina wel de informatie bevatten waar jouw doelgroep naar op zoek is. Je start daarom eerst bij het onderzoeken wie jouw doelgroep is, wat hun vragen en frustraties zijn. En hoe jij hun daarbij kan helpen. En laat vooral ook weten waarom jij er bent voor je doelgroep.
Uiteindelijk is het een wisselwerking tussen de juiste informatie aanbieden en de vraag van jouw doelgroep. Als er geen match is of andere pagina ranking beter dan moet je bezig gaan met het optimaliseren van je pagina.
Zoektermen / key phrases zijn de termen waar jij op gevonden wil worden als iemand zoekt in een zoekmachine. Als je hier op gevonden worden, bied jij daarnaast ook de goede informatie of klikken ze je pagina weer weg?
Verdiep je in je doelgroep en bedenk waar zij op zoeken. Interview je bestaande klanten, vraag bij het eerste contact hoe ze jou gevonden hebben. Maak een lijst van zoekwoorden en zinnen. Een marketeer zal ook vragen waar je op gevonden wil worden. Dus dit stukje kan je alvast zelf doen.
Gebruik je de premium versie van YOAST SEO dan kan je via deze tool (met behulp van SemRush) keywordresearch doen. Als je een zoekterm invult gaan ze op zoek naar gerelateerde woorden en zinnen.
Met Wincher kan je dan je resultaten bijhouden. Dit is ook gekoppeld in de Yoast plugin en gratis tot 5 keyphrases.
Een zoekwoorden onderzoek kan je zelf doen, maar een gespecialiseerd bureau heeft betere tools via Google zelf, die betere resultaten geeft. Ze snappen beter waar je op moet letten. En ze kunnen je ook helpen met een strategie en tips geven hoe je jouw landingspagina’s moet opbouwen.
Test de zoekwoorden van je eigen gevonden lijst en voer ze in bij Google, wat zijn de resultaten? Je zult zien dat je niet de enige bent die ze gebruikt en daar op gevonden wil worden. Zodra jij ze beter verwerkt in je website of je hebt uniekere zoekwoorden zal je hoger in de resultaten komen.
Ga na wat jouw bedrijf uniek maakt en probeer met zoektermen te komen waarmee je meer kans maakt om bovenin de zoekresultaten te komen. Je hebt namelijk ook concurrentie van bedrijven die hetzelfde aanbieden. Ben jij relevanter dan hun?
Surfer is een Chrome extensie die je kan installeren die ook zoekvolume weergeeft.
Wees er van bewust dat het veel tijd kost en het een vak apart is. Wil je zeker weten of er resultaat geboekt wordt dan moet je gaan meten. Het instellen van Google Analytics of een ander programma ise een specialisatie. Als je er budget voor hebt is het goed een expert in te huren. Heb je geen budget probeer het dan eerst met de plugin.
Lees het blog van SEO Zwolle voor meer tips >>
In Google Analytics (GA) kan je de optie ‘Site Search’ aanzetten, mits je een zoekfuctie op je website hebt. Hiermee weet je welke zoekopdrachten binnen de website worden gedaan. Hier staat een blog waarin dit stap voor stap wordt uitgelegd.
Let op, hiervoor moet je dus wel de zoekfunctie aan hebben staan en in beeld. Zelf gebruik ik hiervoor de plugin WP Search Insights omdat deze beter werkt dan de standaard WordPress oplossing
Ik zie nog te vaak dat er de optie om tags in te voeren gebruikt wordt voor zoektermen. Doe dit niet, het heeft geen toegevoegde waarde. Waarschijnlijk komt dit nog uit het pre WordPress tijdperk waar je metatags invoerde. Kies een zoekwoord of zin en synoniemen en verwerk deze in je pagina. Gebruik het tag veld om een specifiek thema binnen je categorie aan te duiden.
Zelf gebruik ik de tags om te kunnen filteren op themablogs. Daarnaast geeft het een mooie hiërarchische URL structuur in je website.
Meer over categorieën en tags >>
Met de Yoast SEO plugin kan je een zoekterm of zin invoeren, vervolgens meet de plugin hoe goed je de zoekterm hebt verwerkt in je pagina. Als je het goed hebt gedaan, dan gaat het stoplicht op groen. Het helpt je op weg om je zoekterm of zin goed te verwerken in je pagina of blog.
Wil je meer lezen over wat SEO is en wat je er mee kan? Ga dan naar de overzichtspagina over zoekmachine optimalisatie. SEO staat voor Search Engine Optimization
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Ik krijg het meeste energie van het samenwerken met vrouwelijke ondernemers die wat willen betekenen voor anderen.
Ik help graag bij het technische stuk, de puzzel om de content en vormgeving zo optimaal mogelijk weer te geven. Dat doe ik vanuit mijn expertise en jarenlange ervaring op het gebied van WordPress, online marketing.
Ik heb een achtergrond als grafisch ontwerper en in mijn opleiding hiervoor ging het altijd over de boodschap die je wilt overbrengen. Dit is de rode draad door mijn werkzaamheden.
Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle
Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.
Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959
Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw
De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.
Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.
Geef een antwoord