Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

MailChimp template maken – hoe doe je dat?

Maak zelf een nieuwsbrief in MailChimp. Bekijk de video en volg de stappen. Een MailChimp template maak je om er zeker van te zijn dat je vormgeving er elke hetzelfde uitziet. Zo ben je duidelijk herkenbaar voor klanten en leads.

Weer actief bezig met nieuwsbrieven?

boek een online sessie

Soms moet je even op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Ondersteuning voor LaPosta en MailChimp.

Aangepast op: 11 mrt 2024
02 | MailChimp Bouwen met de New Builder

Stappenplan template maken in MailChimp

Lezen 15 minuten, zelf maken: 4 uren

MailChimp is een online programma waar je nieuwsbrieven in kan ontwerpen en versturen. Je maakt een account aan. Hierna kan je een lijst aanmaken. Heb je straks een template gemaakt dan kan je verder met het versturen van een campagne.

  1. Stap 1 – Verzamel je huisstijl elementen zoals logo, font en kleurenpalet, foto’s

    Heb je nog geen moodboard of huisstijlhandboek, maak er dan zelf een. Zodat je op al je uitingen hetzelfde uitstraalt.
    – MailChimp heeft een beperkte keuze, kies straks een lettertype wat het meeste er op lijkt. Houd dezelfde aan als bij je website
    – Gebruik lichte kleuren in de achtergrond
    – Huisstijl kleuren in hexcodes #
    – Een schetsje van hoe je jouw nieuwsbrief wil hebben

  2. Stap 2- Verzin rubrieken aan en maak content aan om deze te vullen

    Content kan zijn, een agenda, introductie, uitlichten van een dienst, een intro naar een blog, een verhaal uit het veld, een rapport wat je hebt geschreven. Een workshop, foto’s van daarvan.

    Let op:
    – plak niet je complete blog in je nieuwsbrief, alleen de intro en een lees meer link
    – vergeet niet met regelmaat te bewaren.

  3. Stap 3 – Open MailChimp en ga naar het tabje campaigns. Klik op Email Templates

    En klik daarna rechtsboven op de grijze knop Create Template. Kies een basis template. In de gratis versie heb je alleen keuze uit een 1 koloms versie. Maar daar kan je ook heel veel mee. Wil je een 1 kleurvlak/achtergrond om je nieuwsbrief dan kies je voor de gekaderde. Wil je brede banen van links naar rechts dan kies je voor Full Width.
    Je kiest voor een simpele basis omdat je hiervan zeker weer dat deze responsive is. Bij de kant en klare template is dit niet altijd zeker. Je kan het proberen maar stuur dan eerst een test voordat je er tijd in steekt. Bekijk de test zeker op mobiel. Achtergrond afbeeldingen zien er heel gaaf uit, maar komen niet bij alle e-mailclients over. Beter safe than sorry.

  4. Stap 4 – Kies contentblokken en sleep deze op hun plek

    Vul de blokken met tekst en afbeeldingen. Maar ga nog niet vormgeven. Je zorgt eerst dat het qua structuur staat. Mijn favoriete keuze is een image+text blok voor het logo links en de link naar de online versie rechts. Daarna een image block voor een mooie hero foto. Hieronder een tekst blok voor de intro, afgesloten met een divider lijntje.
    Hierna begin ik de eerste rubriek, je kan de titel van de rubriek er boven zetten of weglaten. Maar zorg er wel voor met een divider dat je elke rubriek van elkaar scheid. Je kan nu wisselen met de verschillende blokjes. Afhankelijk van de hoeveelheid tekst en de grote van de afbeeldingen. Kies bij voorkeur voor gelijke beeldverhoudingen. Dit creëert rust. Maak ook de linkjes aan in de tekst.

  5. Stap 5 – Start met de styling

    Nu de content staat gaan we de overall styling aanpassen voor de hele template. Kies de grote van de kopjes en de teksten. Geef een kleur aan de kopjes, teksten en linkjes. En kies een lettertype. Je zult merken dat je bij sommige contentblokken de styling nog extra wil aanpassen. Dit doe je dan in het contentblok zelf. Let op dit is belangrijk en de 2e stap. In de meeste gevallen zal een blok de overall styling overnemen en hoef je dit niet per blok te doen.

  6. Stap 6 – de Footer

    Vergeet vooral de footer niet. Hierin staat verplichte informatie die je mee moet sturen zoals:
    – je afzender naam en adres en e-mail. Deze informatie wordt met mergetags binnengehaald. Deze info vind je onder de settings van de audience, zoek op “Required email footer content”.
    Ga je hier code weghalen, dan kan het zijn dat mailchimp je campagne straks niet wil versturen. of er gewoon een standaard footer extra onder plakt. Doe dit dus voorzichtig, zet de editor bij voorkeur op code zodat je al die haakje openen en sluiten ziet.
    De tekst van het footerblok moet je nog vertalen. Daarnaast kan je nog een kopje plaatsen boven de mergetage (listdescription) die de tekst binnenhaalt over waarom je op de lijst staat.
    Daarnaast vestig ik vaak ook extra aandacht op de mergetag/link naar het kunnen aanpassen van je account gegevens en het afmelden van de nieuwsbrief.

  7. Stap 7 – Test, test test!

    Vergeet niet om je nieuwsbrief te testen. Hoe komt hij binnen op mobiel, hoe op desktop. Hoe in gmail, outlook mail op je mac etc. Zoals eerder genoemd achtergrondafbeeldingen worden niet getoond in alle e-mailclienst. En als een lettertype niet aanwezig is op het apparaat van je ontvanger dan zal deze terugvallen op een ander lettertype. Het kiezen voor een mooi Google font is een ingecalculeerde keuze. Weet dat anderen een arial, helvetica of verdana zullen zien.

  8. Stap 8 – Maak een campagne van je template

    Koppel een lijst. Maak eventueel nog een social post en social card aan en stuur eerst weer een test verzending naar jezelf en collega’s. Gebruik de linkchecker en preview opties rechtsbovenin en dubbelcheck alles. Komt de test bij je binnen. Klik ook daar eens door je nieuwsbrief. Sla je template op. Dupliceer hem eventueel om variaties te maken voor speciale evenementen en reminders.

  9. Stap 9 – Verzenden maar

    Yes, dat heb je toch maar mooi weer gedaan. Vond je het ook zo spannend?

Op YouTube vind je een aantal playlisten over het gebruik van MailChimp. Er worden geen online trainingen meer aangeboden. Maar je kan altijd een 1-op-1 sessie boeken. Wil je zelf aan de slag bekijk dan ook mijn video’s

 

Photo from Unsplash

Lees verder over MailChimp

Comments (11)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger