Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

De statistieken van je website leren begrijpen

Het regelmatig bestuderen van de statistieken van je website kan je veel inzichten geven. Om dit eenvoudig uit te leggen wil ik dat doen aan de hand van Burst.

Geschatte leestijd: 3 minuten

Wat is Burst?

Burst is een WordPress plugin die de statistieken bijhoud op je website. Deze plugin installeer je op website wordt daardoor lokaal gehost en deelt geen privacy gevoelige informatie met derden. Zelf gebruik ik hem hem in combinatie met Complianz een cookie plugin van dezelfde makers. Gemaakr door Nederlandse bouwers wat altijd wel mijn sympathie heeft.

Welke inzichten kan ik halen uit mijn statistieken?

Bounce, bounces

Een bounce is misschien de meest pijnvolle statistiek omdat iemand je website direct weer verlaten heeft. Maar er zijn oplossingen om het bouncepercentage te verlagen. Maar ook hier geld dat je eerst naar de data moet kijken ander is het gissen naar de reden. In Burst zie je alleen geen data terug die laat zien waar het mis gaat. Hiervoor heb andere programma’s (bijvoorbeeld Hotjar, Clicky) nodig die opnames maken van het surfgedrag van je bezoekers. Of moet je live meekijken met iemand die jouw website bezoekt.

Wat zijn de meestvoorkomende redenen waarom iemand jouw website voortijdig verlaat?

  • Verwachtingen vs daadwerkelijke weergave. Stel ik zoek rode sportschoenen van een bepaald merk, Google toont me een aantal zoekresultaten en ik klik door. Wat zou jij doen als je een ander merk of andere kleur ziet?
  • Stel je klikt door op een advertentie, maar de afbeeldingen, het logo en de typografie (hele vormgeving) komen niet overeen, wat zou jij doen?
  • Ik heb een vraag ingetypt, ik klik door want je hebt netjes een meta omschrijving ingevuld en het lijkt er op dat jij de oplossing hebt van mijn probleem. Ik kom op je website en het gaat totaal ergens anders over
  • Je hebt de pagina verwijderd en ik krijg een 404 of wordt doorgeleid naar een pagina die ik niet interessant vind
  • De pagina ziet er niet uit op mobiel
  • Ik krijg een pop-up in beeld
  • De koptekst is niet triggerend genoeg
  • De pagina laad te langzaam (te grote afbeelding, slideshow, carroussel)
  • Content voldoet niet aan mijn eisen
  • Titel en meta omschrijving in de zoekmachine klopt niet met de webpagina
  • Slecht ontwerp en/of gebruikers onvriendelijk
  • De pagina gaat alleen maar over jou en wat jij zo goed kan
  • De pagina is superduidelijk en ze hebben in korte tijd gevonden wat ze zochten, alleen zou je willen dat ze wat langer bleven
  • Je krijgt doorverwijzingen van een andere website en dit is een mismatch
  • Je gebruikt te veel pop-ups en flashy animatie wat mensen kan wegjagen.
  • Je hebt je Google Analytics niet goed geïntegreerd in je cookiemelding.
  • Je content is te oppervlakkig qua informatie
  • Je vraagt persoonlijke gegevens (in ruil voor een e-book*) voordat iemand je vertrouwd

Houd de statistieken bij en verbeter je website

Ze zeggen niet voor niks, meten is weten. Zorg dat je met statistieken in de gaten houd wat jouw bezoeker doet. Alleen al om er achter te komen hoe je jouw website nog beter kan maken. En om keuzes te kunnen maken die jouw conversie omhoog brengt. Soms zijn het al hele kleine dingen.

Het eerste wat je kan doen is de meest opvallende cijfers te onderzoeken. Wat gaat jouw eerste stap worden?

*overigens is dit de correcte manier volgens de avg, je koopt als het ware persoonsgegevens.

Lees meer over het onderwerp ‘meten is weten’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 21 nov, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.