Verhoog je ranking met (Google) Reviews

Google-reviews
Aangepast op: 7 feb, 2023

Voor veel mensen is het belangrijk wat anderen over jou hebben geschreven. Op deze manier kan je ook nieuwe klanten krijgen die niet via persoonlijke doorverwijzing komen.

Je bedrijfspagina word zichtbaar in de Google zoekresultaten. Als je jouw locatie aan hebt staan toont hij resultaten bij jou in de buurt.

Google Mijn Bedrijf + reviews belangrijk voor de lokale ranking

Als je zoekt in Google naar een product of op een antwoord op je vraag dan geeft deze vaak lokale bedrijven weer. Daarom is het zo belangrijk dat jij je Google Mijn Bedrijf profiel gaat aanmaken. Volgens studies wordt dit steeds belangrijker wil je gevonden worden.

Google reviews vs andere kanalen

Google Business

Facebook reviews worden geïndexeerd door Google waarmee je twee vliegen in één klap slaat. Je kan dus ook je reviews via Facebook vragen.

LinkedIn word niet meegenomen maar als jouw doelgroep op LinkedIn zit, richt je dan op dat kanaal.

Als je in Google gaat zoeken zie je ook een top 3 van bedrijven in de Google Map. Als je website goed is geoptimaliseerd met de zoekterm waarop is gezocht, heb je grote kans dat jij hier bij staat.

Zichtbaarheid in de Google Maps

Wil je kans maken op spontane reviews zorg dan dat je Google Mijn Bedrijfspagina profiel hebt.

Op het moment dat je 5 reviews binnen hebt zullen deze ook zichtbaar zijn in de “Local Pack” zoals dit overzicht met 3 bedrijven genoemd word door Google zelf.

Vragen om een Google review

Om het je klanten het zo makkelijk mogelijk te maken is het goed om de link voor ze op te zoeken en deze naar ze mailen. Als men zelf op zoek moet gaan heb je grote kans dat het ergens op een to-do lijstje komt  (met lage prioriteit).

Nog wat tips hierbij:

  • zorg voor een goede timing, wacht niet te lang met vragen maar ook niet te vroeg (‘duh’)
  • maak het makkelijk, stuur de link en wees niet bang om ze er aan te herinneren. Bel zo nodig na.
  • gebruik het als een call-to-action (CTA) in je nieuwsbrief of bij informerende blogs.
  1. Zoek je bedrijf op in Google
  2. Klik op de button ‘Een recensie schrijven’.  Deze knop zie je niet bij je eigen bedrijf. Open daarvoor een incognito scherm. Hier lees je hoe je incognito browsen kan instellen. 
  3. Er opent een pop-up en boven in zie je dan een enorme url zoals deze:
    https://www.google.nl/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=studio%20sandra%20gortemaker&oq=studio%20sandra%20gortemaker&aqs=chrome..69i57j69i61l2j69i60j69i65l2.5632j0j7#lrd=0x47c7deef8bc2bc75:0x83c24edddb74462f,3,
  4. Kopieer deze ga naar https://bitly.com/ om de url kleiner en dus gebruiksvriendelijker te maken.
  5. Als je wil, kan je aan het eind 3, veranderen in 3,5 dan staan de sterren al voor in gevuld. Het is maar een suggestie 🙂
  6. Let op; voor het geven van een review moet je wel een gmail adres hebben. Niet al je klanten zullen dit hebben, zorg dus voor een backup en een mogelijkheid om op Facebook of LinkedIn een aanbeveling te geven.

Wil je mij een review geven dan graag! Dit kan door te klikken op de link hieronder:

Let op je moet ingelogd zijn op je Google account.

http://bit.do/review-achterlaten

Reviews plaatsen op je website

Het plaatsen van testimonials en reviews op je website dragen bij aan het vertrouwen van jouw bedrijf.  Daarbij heeft het ook invloed op de beslissing van een bezoeker om contact op te nemen. Daarom is het zinvol om deze op je website te plaatsen. Daarnaast is het toevoegen van verse content ook goed voor je ranking. Naast het feit dan men een review achter laat.

Let er wel op dat alleen maar positieve recensies er voor zullen zorgen dat men het ongeloofwaardig zullen vinden. Laat dus ook negatieve recensies gewoon staan.

Het plaatsen van de Google Places Review kan door middel van een WordPress plugin.

Betaalde plugins

De meeste van deze plugins hebben een pro versie met meer mogelijkheden. Mijn advies om eerst met de gratis versie te werken en zelf te testen of het ook wat oplevert. Krijg je echt meer klanten door dan zou je naar een betaalde versie kunnen gaan.

Google Places Reviews Pro

Reviews on my website

Recensies vanuit Facebook

Reviews van internet

Recensies vanuit Facebook komen automatisch in het overzicht te staan. Je vindt deze terug onder het kopje “Reviews van internet”

Om je Facebook review link te vinden ga je naar je zakelijke pagina en klik je op het “meer” menu, daar zie je “recensie schrijven” klik er op en kopieer de link van dat tabblad. Ook van deze link maak je eerst een gebruiksvriendelijke link voor je de mailt naar je klant. Lukt het niet om die link te kopieëren klik dan op de startpagina op de link “alles weergeven” bij het kopje recensies. En gebruik die url. Nadeel is dat deze misschien wat meer uitleg nodig heeft dan de link met de pop-up.

Facebook review link
Facebook reviews - alles weergeven

Reacties (4)

  • Hi Sandra,

    Bedankt voor de info. Ik was op zoek naar het maken van een tint URL, dat is gelukt.

    Ik heb een vraag, je schrijft in je blog dat Facebook reviews worden weergegeven. Waar worden die weergegeven? Je schrijft: “Recensies vanuit Facebook komen automatisch in het overzicht te staan. Je vindt deze terug onder het kopje “Reviews van internet” ”

    Om mijn vraag te verduidelijken. Ik heb in de Google browser gezocht op: Krista’s tassen Boornzwaag. In de rechter kolom zie je dan mijn google recensies. Mijn vraag: waar kan ik mijn Facebook recensies zien?

    En, wat is beter, recensies via Google vragen of via Facebook. Of hangt dat van je (potentiële) klant af?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Groeten Krista

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Krista
      Bedankt voor je vraag. Het is bij jou niet te zien. Ik heb dat idd niet heel erg toegelicht. Ik heb het zo niet paraat meer, maar hier is iemand die het uitlegt in een video. https://www.youtube.com/watch?v=lCVEQ6aD2vY
      Check of jouw FB gezien mogen worden in de zoekresultaten. En dan kan je het volgens mij verder niet instellen maar moet Google het vanzelf oppikken. De gegevens in de Google Mijn Bedrijf moeten hetzelfde zijn als op FB.

      Je andere vraag, ik kan daar niet een sluitend antwoord op geven. Maar je zet reviews online omdat je mensen over de drempel wilt helpen met goede reviews. Je moet dus weten of jouw klanten via FB of via Google komen. Werken beide kanalen goed dan zou ik mensen zelf laten kiezen waar ze een review plaatsen. Daarnaast gaat het er om wat werkbaar voor jouw is. Kan je alles in de gaten houden? Google gaat meer over zoekresultaten en Facebook is een social media kanaal en is persoonlijker.

  • Hallo Sandra, Kunnen de reviews van google gratis gelinkt worden naar mijn wordpress site?
    Ik lees dat ik ook mijn website adres moet doorgeven, ik heb een nieuwe aan het maken en die staat nog niet online. FB koppelen voor reviews is dit bedoelt voor klanten die geen gmail account hebben? En hoe kan ik google Analytics aanzetten. Als jij dit voor mij zou doen kun je een indicatie geven van de kosten hiervoor.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

    Groet,
    Patricia

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Patricia. Wat bedoel je met gelinkt worden? Je kan een plugin plaatsen en in zoverre is het gratis. Wil je meer opties dan betaal je er voor. Je kan ze dan plaatsen op je website. Het Google Mijn Bedrijf blok naast de zoekresultaten heeft een link naar je website. Als alternatief kun je Facebook gebruiken, want je kan inderdaad geen review
      achterlaten zonder een gmail adres. Heb je een Gmail-adres dan kan je ook GA account aanmaken. Maar als je hier niet mee gaat werken zou ik aanraden het bij Google Search Console te houden. Zie ook gastblog: https://www.sandragortemaker.nl/online-marketing/google-analytics-echt-nodig-voor-online-succes/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:

Vul een zoekterm in:

over Sandra

Ik krijg het meeste energie van het samenwerken met vrouwelijke ondernemers die wat willen betekenen voor anderen.

Ik help graag bij het technische stuk, de puzzel om de content en vormgeving zo optimaal mogelijk weer te geven. Dat doe ik vanuit mijn expertise en jarenlange ervaring op het gebied van WordPress, online marketing.

Ik heb een achtergrond als grafisch ontwerper en in mijn opleiding hiervoor ging het altijd over de boodschap die je wilt overbrengen. Dit is de rode draad door mijn werkzaamheden.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.