Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Vindbaarheid website verbeteren

Boeken zoeken in een boekwinkel als metafoor voor het vinden van jouw website online

Hoe kan je de vindbaarheid van je website of webshop verbeteren als je geen mega budget hebt? Er zijn genoeg manieren om op een organische manier bezoekers naar je website te krijgen.

Wil je meer lezen over wat SEO is en wat je er mee kan? Ga dan naar de overzichtspagina over zoekmachine optimalisatie. SEO staat voor Search Engine Optimization

Merk jij ook dat je website te weinig oplevert? Je hebt een fantastisch aanbod maar men weet je niet te vinden. Te weinig bezoekers betekend vaak ook te weinig aanvragen en dan is de website een investering die je niet terug verdiend. Maar, je kan er wat aan doen.

Op welke manier zoekt iemand naar jouw product of dienst?

Het begint bij het vinden van de juiste zoekwoorden en zinnen. Vraag aan je huidige klanten waar ze op zouden zoeken. Vaak wordt er vanuit een probleem geredeneerd. Hoe vind ik de baan die bij me past, wat is haptonomie? Waar komt die moeheid vandaan. Hoe schrijf je een goede tekst. Enzovoort.
Een handige trucs is te starten met een zoekopdracht in Google maar deze niet af te maken. Wat maakt Google er van? Zit er wellicht iets tussen wat je in jouw website kan gebruiken?

voorbeeld zoekwoorden zoeken
start een zoekopdracht maar maak deze niet af

Alleen al die zoekwoorden gaan zoeken, hier haak ik al af..

Dat kan ik me goed voorstellen, het is ook niet mijn favoriet. Maar overweeg het volgende: jij wilt toch ook dat je website gevonden wordt? Wat als je meer bezoekers zou kunnen trekken? Wat als je meer omzet kan creëren doordat je juiste mensen naar jouw website komen.

Een tip, begin bij je bestaande klanten. Welke woorden hebben ze gebruikt toen ze zochten in Google?

Dan is er nog een andere variatie.
Wat als men zoekt op het probleem, of frustratie? Daar kunnen weer heel andere woorden of zinnen uitkomen.

Maak hier eens een lijstje van.
Heb je mooi al een start gemaakt!

Gelukkig zijn er ook experts op dit gebied die je verder kunnen helpen. Heb je wel budget en kan je dit uitbesteden, ga dan naar een online marketeer die een zoekwoorden onderzoek kan doen en ook je pagina’s kan optimaliseren. We brengen je graag in contact met onze samenwerkingspartners.

En bedenk dat je al bij één pagina kan beginnen.

Maak gebruik van deze zoektermen in je website

Heb je een lijstje van zoektermen dan kan je deze gaan verwerken in je pagina’s. Plaats de zoekterm in de titel van je artikel. In de tekst en tussenkoppen en waar mogelijk ook op de afbeeldingen. Let hierbij ook op toegankelijkheid. Als de afbeelding decoratief is, is het niet netjes om hier allemaal zoekwoorden op te zetten. Een handige tool is de Yoast SEO plugin. Met de premium versie krijg je gerelateerde zoekwoorden aangereikt. Meer hierover op hun eigen website >>

gerelateerde zoekwoorden
gerelateerde zoekwoorden vanuit Yoast SEO plugin

Wat moet je vooral niet doen

  • Als je een pagina wil verbeteren qua vindbaarheid helpt het niet als je op al je pagina’s dezelfde zoektermen gebruikt. Kies per artikel een andere term
  • Gebruik tags (in WordPress) niet om je zoektermen te verwerken
  • Zet geen zoektermen op afbeeldingen die puur decoratief zijn.
  • Voorkom dubbele teksten (double content) en/of artikelen
  • linken accepteren van niet gerelateerde websites
  • schrijf niet over jezelf maar wat de klant interesseert

Je online vindbaarheid verder verbeteren

  • Probeer je website te linken aan een pagina uit jouw vakgebied. Let op je hebt niks aan linkjes vanuit een website die niet gerelateerd is aan jouw product of dienst.
  • Schrijf een gastblog voor een gerelateerd blog om zo onder hun publiek bekend te worden
  • Wees actueel en blijf consequent bloggen
  • Schrijf met de klant voor ogen, hoe kan je hen helpen
  • Deel je artikel online op social media en vraag anderen dit te delen
  • Schrijf content waar mensen graag naar verwijzen
  • Voeg je sitemap toe aan Google Search Console
  • Maak een Google Bedrijfsprofiel een en houd deze actueel

Zoals je merkt is bij alles wat ik schrijf nog veel meer informatie te vinden. En dat kan best wel overweldigend zijn. Kom anders een keer naar een samen-doe-sessie en begin klein. Ik kan je tijdens zo’n sessie op weg helpen. Meer informatie of opgeven>>

Deze blogs gaan ook over SEO en vindbaarheid

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 20 sep, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.