Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

Waarom e-mailmarketing

Er is een hele grote groep mensen die niks van nieuwsbrieven moet hebben. En terecht, je mailbox loopt over van de (on)gewenste mail. En toch, als je nagaat waarom je jezelf in de eerste plaats hebt aangemeld, dan was dat vaak omdat er toch iets te halen viel. Als je dat gegeven nou wat positiever benaderd voor je eigen campagnes, dan hebben we een goed uitgangspunt voor een hernieuwde kennismaking met e-mailmarketing.

Weer actief bezig met nieuwsbrieven?

boek een online sessie

Soms moet je even op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Ondersteuning voor LaPosta en MailChimp.

Aangepast op: 2 feb 2024

Geschatte leestijd: 5 minuten

Welke doelen heb jij binnen je online marketing strategie gesteld? Dit blog is onderdeel van het onderwerp: online strategie. Wil je hier meer over lezen of een training over volgend? Kijk op de overzichtspagina van online strategie.

Waarom zou je mailen?

Niet omdat iedereen dat lijkt te doen, maar omdat je met persoonlijke mailings meer bereikt. Weet jij waar jouw ideale klant naar op zoek is?

Ik bezoek niet dagelijks jouw website, ik heb er geen tijd voor, ik denk er niet aan, ik heb er geen reden toe. Maar als jij mij een mail stuurt en je meld mij iets interessants, dan kom ik kijken. Heel simpel. Het idee achter een campagne (serie van geplande marketing acties) is zorgen dat je onder de aandacht komt en blijft. De klanten of sponsoren komen niet vanzelf jouw kant op. Je moet het ze makkelijk maken.

Doe aan Follow Up

Het heeft niet zoveel zin om alleen maar te verzamelen. Doe ook aan follow up. De regel van 7 is ook hier van toepassing. Ze moeten je zeven keer voorbij zien komen om tot actie over te gaan.

Ik heb zelf zo’n hekel aan spam

Wie niet. Maar zorg er dan ook voor dat jouw campagne niet zo gezien wordt. Vraag feedback aan je lezers van tijd tot tijd. Verval niet in het continue promoten van iets, maar plaats content van echte waarde. Want die extra waarde daar is het waar het je lezers om te doen is. What’s in it for me, zoals dat zo mooi wordt gezegd. Uiteindelijk in de basis, ben jij op zoek naar nieuwe opdrachten, sponsoren, klanten etc. En de lezer wil graag geïnspireerd worden, gemotiveerd, wil iets leren of vind het leuk om eens iets van een totaal andere invalshoek te bekijken. En dat kan omdat jij dat naar ze stuurt.

Om deze reden wil jij ook alleen maar potentiële klanten op je lijst en niet perse zo veel mogelijk.

Mensen schrijven zich uit

Prima, helemaal niet erg. Als jij 100% achter de inhoud staat, je laat zien waar je voor staat, wie je bent en wat jij te bieden hebt, dan is dat helemaal oké. Je wilt namelijk ook alleen trouwe lezers en mensen die matched met jouw doelgroep. Een van de regels van e-mailmarketing versturen is ook dat iedereen zich ten alle tijden moet kunnen uitschrijven. Als iemand zich inschrijft ben je op dat moment niet meer van waarde voor iemand. Of niet op die manier. Iemand die zich niet uitschrijft maar ook niet lees, vervuilt ook je statistieken. Een andere regel, is dat jij ook verstuurd waar ze zich voor hebben ingeschreven. Heb je veel uitschrijvers, ga dan na of dit kan liggen aan wat je verstuurd. Schrijf jij de juiste doelgroep aan en gebruik je de juiste manier van aanspreken? What makes them tick?

Hoe verzamel ik meer e-mailadressen?

Bovenal op een legale manier.

  • Een weggever is iets wat je cadeau geeft bij inschrijving op je nieuwsbrief. Inschrijving is niet een voorwaarde om de download te krijgen. Let dus op deze volgorde.
  • Je mag aanvink vakjes niet bij voorhand op aangevinkt zetten, de inschrijver moet dit zelf aanvinken.
  • Expliciet laten inschrijven voor een duidelijk omschreven doel (niet voor een webinar en dan ook zonder toestemming op de maillijst zetten). 2 vakjes en 2 aparte toestemmingen.

Nog niet duidelijk genoeg? Lees dan het blog van Charlotte op Charlotte’s Law

Een paar ideeën (en houd bovenstaande in acht)

  • Plaats een weggever/freebie op je website die je cadeau krijgt bij inschrijving
  • Leg een inschrijflijst neer bij je trainingen en workshops
  • D.m.v. acties op social media waarbij je ook iets weggeeft
  • Online enquetes
  • Landingspagina’s
  • Breid je contactformulieren uit met een aanmeld optie
  • Plaats een (MailChimp) Pop-Up inschrijfformulier op je website
  • Maak het aan- en afmelden makkelijk

Een andere term hiervoor is listbuilding, zorg dat je lijst groeit, en blijf ze voeden.

Bied je al een weggever aan?

Het aanbieden van een whitepaper, e-book of checklist is een mooie manier om geïnteresseerde bezoekers op je maillijst te krijgen. En iedereen op je e-mail lijst is een mogelijke lead. Het kan maar zo zijn dat deze persoon je een tijdje volgt, en vervolgens over een paar maanden contact met je opneemt.

Deze techniek wordt ook wel listbuilding genoemd en bestaat al heel lang. Het aanbieden van een weggever heeft alleen zin als je ook aan follow-up doet. Het mooiste is dat je niet afsluit met alleen een ‘bedankt’ pagina maar dat je deze leads direct ook een vervolg aanbod doet. Maar daar vertel ik in een volgend blog over.

Gun je lezer de tijd om je te leren kennen en te vertrouwen en doe aan follow-up! Blijf aanpassen en bijsturen als je merkt dat het helemaal niet loopt. Hoe is je tekst geschreven. Wat is je weggever? Is deze interessant genoeg? Hoe weet men dat je iets gratis weggeeft? Heb je aan promotie gedaan?

Blijf intussen inhoudelijk waardevolle en interessante nieuwsbrieven sturen.

Photo by Pascal Brokmeier on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger

Waar kan ik jou mee helpen?

Vul je zoekterm of zin in en druk op enter, zo vind je snel de bijpassende pagina.