Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>
Onderwerp:

Waarom een nieuwsbrief versturen?

Aangepast op: 30 nov 2022

Afgelopen week kreeg ik weer de vraag over het nut van een nieuwsbrief. Het kost je tijd, veel mensen zijn ook een beetje moe van al die nieuwsbrieven in de inbox, heeft het wel nut?

Heeft het versturen van nieuwsbrieven nut?

Om kort te zijn, ja dat heeft het zeker. Mits goed ingezet. Vergeet niet dat een lezer er zelf voor kiest zich in te schrijven. Er is dus een wens om meer over jou te horen. Zolang jij blijft aansluiten bij jouw doelgroep, waardevolle content deelt en met regelmaat en altijd in gestyled volgens jouw personal brand of merk in de inbox beland, heeft het zin. Ook al is het alleen maar om weer even top-of-mind te zijn.

Maar waar komt dat die irritatie vandaan voor nieuwsbrieven

Ik denk dat deze vooral ontstaat door het niet aansluiten bij de verwachting van de lezer. Als het goed is heb je een belofte gedaan bij het inschrijvingsformulier. Je ontvangt van mij….

Zie je nu veel uitschrijvingen, dan moet je nagaan of jouw content nog matched met de verwachting. Ook hierin kan je contact zoeken met je lezer en vragen naar de reden.

Daarnaast zou ik er altijd voor zorgen dat je in contact blijft met je doelgroep zodat je waardevolle content deelt. Een tweede waar je rekening mee moet houden is dat iemand zich persoonlijk voelt aangesproken. Zodra de content van je nieuwsbrief niet meer matched met de verwachting haakt een lezer ook af.

Je kan niet iedereen bedienen

Wees wel realistisch, je kan niet iedereen bedienen. Gebruik een persona om je ideale klant te omschrijven. Misschien zijn dat er meerdere. Dit is een goed kader om er bij te houden als je een nieuwsbrief schrijft. En bedenk dat het niet erg is als iemand zich uitschrijft, als die persoon niet past in jouw ideale klantprofiel. Deze persoon vervuilt ook alleen maar jouw data, door de nieuwsbrieven niet te openen of nooit een actie uit te voeren door te klikken of te reageren.

Lezers zijn soms heel inactief

Het lastige is dat niet iedere lezer heel actief door jouw nieuwsbrief gaat klikken. Maar deze wellicht wel screent en wil blijven ontvangen. Ook het verrijken van je lijst met extra data kan hierdoor heel lastig zijn. Dat is helaas de realiteit. Misschien kan je toch iets verzinnen waardoor je lezers in de actie stand komen. Deel het gerust in de comments hieronder als je een goed idee hebt.

Meer data verzamelen, hoe dan?

Er zijn meerdere mogelijkheden, uiteindelijk komt de data als een tag of groep bij je audience te staan.

  • pas je signup formulier aan en stel een vraag (werkveld, interesse etc)
  • bouw een survey en tag de antwoorden
  • vraag lezers hun voorkeursinstellingen aan te passen
  • gebruik verschillende aanmeldformulieren met een eigen unieke tag of groep

Wil je hier meer over leren? Dan kan je mijn online training hierover volgen of een 1-op-1 boeken.

Personaliseren op basis van data

Zodra je meer weet over je audience, je lezer kan je ook gaan segmenteren. Dus opsplitsen op basis van een interesse, een werkveld een thema. En elke groep kan je dan een eigen mail sturen. Dit maakt dat iemand zich veel meer voelt aangesproken.

Stel een vraag, stuur aan op interactie

Zodra je nieuwsbrief als brug gaat fungeren tussen jou en je doelgroep is er voor beide een win-win. Jij bouwt een lezersgroep op die eerder iets koopt dan een koud contact. En jouw lezer voelt zich gezien en gehoord en zal zou ook eerder een opdracht gunnen dan iemand die ze in Google vinden. Je werkt aan de E-A-T.

Lees meer over:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vul een zoekterm in:

Meer uit MailChimp halen?

volg een training of 1-op-1 sessie

De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.

Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.