Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Wat is de zoekintentie van jouw bezoeker?

Hoe komt een bezoeker eigenlijk op jouw website? Heb je daar wel eens bij stil gestaan?

In de strijd van het hoogste plekje in Google wordt wel eens vergeten dat het gaat om de bezoeker. En niet om het op nummer 1 komen. Wat ik hier mee bedoel?

Je kan je pagina zo optimaliseren dat hij hoog rankt op een bepaalde term, maar als jouw bezoeker niet vind wat hij zocht, dan klikt hij alsnog weg. Soms is het beter om voor beide zoekintenties een pagina in ter richten. Het werken met cornerstone pagina’s past in deze strategie.

Optimaliseer je snippet

Pas met de Yoast SEO plugin de snippet aan van je bericht. Zorg dat de juiste afbeeldingen er in staan voor de socials en een korte samenvatting van je bericht. Zo trigger je iemand om door te klikken op jouw website in de lijst van zoekresultaten.

Wat is het doel van jouw pagina?

Het doel van een landingspagina is om een bezoeker alle informatie te geven over een onderwerp. En niet altijd om iets te verkopen. Bedenk dat je met verschillende intenties een zoekopdracht doet in de zoekmachine.

Zoeken op een specifiek product

Iemand die zoekt op rode schoenen van een bepaald merk wil je niet een informatieve pagina voorschotelen die alle rode schoenen toont. Nee, die toon je de schoen die ze willen. Ze hebben nl al besloten welke schoen het wordt en nu gaan ze kiezen bij welke webshop deze het goedkoopste is of waar ze die nog dezelfde dag kunnen afhalen omdat hij op voorraad is.

Zoeken op termen

Iemand die een probleem heeft, zoekt op klachten, frustraties en niet op de oplossing. Deze persoon wil je een informatieve pagina bieden met daarop een link naar mogelijke oplossingen. Probeer op deze manier met jou bezoeker mee te denken.

Sales of informatieve pagina?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft iedere bezoeker een bepaalde zoekintentie. Als deze nog in de fase zit van onderzoeken en deze land op een salespagina, dan heb je een mismatch. Het doen van een aanbod is dan echt een stap te ver.

Zorg dat je bovenin de pagina altijd direct het antwoord op de vraag zet. Blijf niet in algemeenheden schrijven, maar wordt direct specifiek. Als de aandacht getrokken is kan je de diepte in gaan.

Nu zijn er ook voorbeelden genoeg van mensen die spontaan iets kopen zonder het doorlopen van een lange route naar de uiteindelijke verkooppagina. Jij weet lang niet altijd waar ze zitten in hun klantreis. Daarom is het wijs om voor beide type zoekintenties een landingspagina in te richten. En ook op beide pagina’s interne linkjes te maken naar elkaar.

Lees ook deze blogs over landingspagina

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangepast op: 1 dec, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.