Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Wat is een klantreis

klantreis metafoor met stapstenen

Een klantreis zijn de stappen die een persoon neemt, van gewaarwording van jouw aanwezigheid tot en met een eventuele aanschaf of andere actie op jouw website of webshop.

Photo by Lisa Baker on Unsplash

Geschatte leestijd: 4 minuten

Waarom werken met een klantreis

Het uitschrijven van de stadia die een persoon neemt geeft je inzicht in wat er beter kan. De methode die ik gebruik is die van de AAARRR Pirate Funnel. Hierin worden alle stadia benoemd van binnenkomst tot aan terugkomende klant of bezoeker.

Elk stadia is een interactie die gemeten kan worden. Dit worden ook wel de TouchPoints genoemd. Het voordeel is dat je dan ook direct ziet waar de bottleneck zit in jouw conversie. Waar gaat het goed en waar gaat het mis of kan het beter. Elk stadia is een interactie die gemeten kan worden.

Het uitschrijven van een klantreis ook wel customer journey genoemd zou iedereen moeten doen die wil groeien qua klanten en/of inkomsten.

Uitleg van de AAARRR Pirate Funnel

De eerste A van Awareness is later toegevoegd door GrowthTribe. Zorg dat je het kanaal van jouw doelgroep vind en via deze route meer bezoekers naar jouw website leid.

Awareness – ze komen op je landingspagina

Acquisition – Je laat je hoofdwaarde zien en haalt ze over om in te schrijven, naar een productpagina te gaan of een iets downloaden

Activation – Geef ze een goede eerste indruk en gevoel (user experience). Zorg ervoor dat ze het WOW moment snel en gemakkelijk bereiken. Ze realiseren zich wat het voordeel is van het kopen van jouw product. Wat de waarde is.

Retention – Terugkerende klanten

Referrals – Uit zichzelf of door een incentive jouw product of service delen

Revenue – Je klant wordt klant en betaald

Een klantreis uitschrijven

Er is niet één klantreis. Omdat je bezoekers op je website krijgt die wellicht ook verschillende dingen zoeken en jij ook verschillende oplossingen bied. Voor elke route kan je een klantreis uitschrijven. Je kan ook een customer journey map maken en het visualiseren in stroomschema’s. Houd het voor je eerste klantreis eenvoudig en kies één route. Probeer deze te optimaliseren.

Het makkelijkst is om een tabel te maken met 4 kolommen. In de eerste kolom schrijf je de stadia (AAARRR). Het kan zijn dat de volgorde van de RRR wisselt per klantreis. In de tweede kolom schrijf je waaraan je kan merken dat men in dat stadium zit. In de derde kolom hoe je het kan meten, met welke Call-To-Actions. En in de vierde kolom de daadwerkelijke cijfers. Wees heel specifiek, onthoud je van vage beschrijvingen.

Wie wil je naar je website krijgen?

Het kan maar zo dat je tijdens het uitschrijven merkt dat je jouw doelgroep niet helder hebt. Of dat je misschien op een ander kanaal moet richten om meer bezoekers te krijgen. Zorg dan dat je eerst hier mee aan de slag gaat. Interview jouw ideale klant, stuur een survey uit of zoek via andere wegen uit wat jouw klant beweegt. Wat zijn de problemen waar ze een oplossing voor zoeken.

Samen Doe sessies

Zou je het maken van een klantreis graag samen willen doen? Dat kan! Ik organiseer met regelmaat sessie waarin je samen met 3 andere ondernemers hiermee aan de slag gaat. Er staan nu een aantal online en een live sessie gepland over dit onderwerp.

Verder lezen over dit onderwerp?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 30 nov, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.