Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Wat is het doel van een landingspagina

Het doel van een landingspagina is om een bezoeker alle informatie te geven over een onderwerp. En niet altijd om iets te verkopen.

Bedenk dat je met verschillende intenties een zoekopdracht doet in de zoekmachine. Iemand die zoekt op rode schoenen van een bepaald merk wil je niet een informatieve pagina voorschotelen die alle rode schoenen toont. Nee, die toon je de schoen die ze willen. Ze hebben nl al besloten welke schoen het wordt en nu gaan ze kiezen bij welke webshop deze het goedkoopste is of waar ze die nog dezelfde dag kunnen afhalen omdat hij op voorraad is.

Iemand die een probleem heeft, zoekt op klachten, frustraties en niet op de oplossing. Deze persoon wil je een informatieve pagina bieden met daarop een link naar mogelijke oplossingen.

Probeer op deze manier met jou bezoeker mee te denken.

Zoekintenties

Mensen zoeken online met verschillende intenties. Bedenk wie jij gaat bedienen op jouw pagina.

Mensen zoeken met een specifiek doel op het internet. De intentie van hun zoektocht kan je indelen in deze vier typen.

  • Ze zoeken informatie
  • Ze zoeken een website maar weten niet de specifieke url meer
  • Ze zijn op onderzoek vanwege iets dat ze binnenkort willen kopen
  • Ze weten specifiek wat ze willen kopen en zijn op zoek

Landingspagina’s zijn belangrijk omdat deze pagina’s veel verkeer genereren. Waardoor je hoger ranked in Google.

Meer lezen over hoger komen in Google

De regel van 7

De reden dat je landingspagina maakt en geen salespagina, kan zijn dat die stap naar een directe verkoop te groot is. De regel van zeven gaat over het aantal keer dat iemand jou voorbij heeft zien komen voordat ze overgaan tot actie. Je moet het vertrouwen winnen. Mensen moeten jou zien als de expert. Willen er vertrouwen in hebben dat ze bij jou op het juiste adres zijn. Uiteraard gaat het lang niet altijd zo. Soms is iemand zo specifiek op zoek geweest en weet je op jouw pagina toch eerder te triggeren tot aankoop. Dat is alleen maar mooi. Nog mooier is als je de reden weet. Vraag altijd hoe iemand bij jou is uitgekomen en of zie specifiek gezocht hebben op iets.

Soms zijn ze doorverwezen door iemand en geeft dat al genoeg vertrouwen in jou. Dan zijn die stappen korter.

Salesfunnels

Salesfunnels zijn er ook op gericht om mensen al die stappen te laten doorlopen die nodig zijn om over te gaan op verkoop. Als je dit op de juiste manier doet kan je ook op deze manier mensen aanzetten tot aankoop. In veel gevallen wordt er te overduidelijk een stappenplan gevolgd waardoor het te doorzichtig wordt of afstoot. Ga je hier mee aan de slag, zorg dan dat je jouw doelgroep heel goed kent en ook echt meerwaarde bied. Neem de tijd om ze te leren kennen, en dat ze jou leren kennen.

Meerdere pagina’s maken, werken met cornerstone pagina’s

Het mooiste is als iemand al gericht aan het zoeken is en al zijn/haar vragen beantwoord ziet op deze pagina. Deze pagina’s mogen daarom best lang zijn. Maar algemeen. Wil je specifiek worden dan maak je daar een onderliggende pagina voor aan die teruglinkt naar deze pagina.

De meest voor de hand liggende vraag over het onderwerp van jouw pagina beantwoord je bovenin om je bezoeker niet teleur te stellen.

Landingspagina’s zijn bij uitstek geschikt om als cornerstone pagina’s te dienen. En je kan hier ook een formulier opzetten voor mensen die contact willen opnemen. Of op de hoogte gehouden willen worden over dit specifieke onderwerp.

Lees ook deze blogs over landingspagina

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 1 dec, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.