Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Wat is het verschil tussen een grafisch vormgever en een grafisch ontwerper?

Van oorsprong kwam een ontwerper een hbo opleiding en een vormgever van een mbo opleiding. Er zijn wel degelijk verschillen, en dit komt door de grote verscheidenheid aan opleidingen. De focus per opleiding is verschillend.

Kunstacademie Grafisch Ontwerp

Zelf heb ik een vierjarige opleiding gevolgd aan de kunstacademie voor Grafisch Ontwerp. Op de kunstacademie (grafisch ontwerp) kreeg ik les op concept (storytelling), branding en vormgeving. En minder op de ontwerp programma’s die je moet gebruiken. Dat leerde je een beetje on te go.

Misschien komt hier dan mijn idee vandaan dat een vormgever iemand is met een MBO opleiding en meer praktisch is ingesteld. Je krijgt een mooi logo maar de branding ontbreekt. Of je krijgt een logo maar geen huisstijl. En een ontwerper iemand is met een HBO opleiding en zich meer richt op creatieve communicatie. Je krijgt een compleet plaatje, alles is doordacht en voor alle uitingen is er iets ontworpen. Je krijgt een complete huisstijl met onderbouwing. Maar we zijn 15 jaar verder en ik denk dat de verschillen wel zijn weggevallen.

Wie laat je jouw huisstijl ontwerpen?

Tegenwoordig zijn er zoveel opleidingen dat ik je niet meer zou kunnen vertellen of het nog uitmaakt of je naar opleiding kijkt als je een designer zoekt. Ik zou gewoon naar iemands portfolio kijken, kennismaken en doorvragen en goed afspreken wat je geleverd wil krijgen. Kijken of er een klik is.

Persoonlijk denk ik dat het heel erg uitmaakt welke ontwerper/vormgever je treft. Als iemand talent heeft dan maakt een opleiding niet uit. Bedenk van te voren waar je jouw huisstijl voor gebruikt.

  • website
  • headers boven social media kanalen
  • updates op social media kanalen
  • bij een advertentie
  • als je gaat sponsoren (bedrukking op flyers)
  • vlogs
  • podcast
  • een boek
  • weggevers

Kan deze persoon dit bieden? En wordt er ook onderbouwing gegeven aan het merk wat wordt neergezet. En geef jij genoeg input om mee te werken.

Wat kost een huisstijl?

Heb je nog geen enkel branding traject gevolgd en heb je geen idee wie je gaat bedienen? Dan heeft een ontwerper de tijd nodig om eerst uit te zoeken waar je voor staat, wie je bent, wie je klant is, welke diensten je gaat aanbieden. Als er geen input komt vanuit jou kan de ontwerper niet aan de slag. De eerste fase zal een langdurig gesprek (of meerdere) zijn om dit allemaal in kaart te brengen en te verwerken in bijvoorbeeld een merkwijzer.

Vanuit zo’n eerste fase kan er dan een ontwerp gemaakt worden, een tagline/slogan, moodboards etc. Het eerste zal het logo (beeld of woordmerk) zijn en vaak na akkoord volgt dan de uitwerking naar een website, flyer, visitekaartjes(wordt bijna niet meer gebruikt) en briefpapier zou ik ook niet meer doen. Tegenwoordig zou ik dan vragen om een sjabloon voor social media updates een thumb voor video’s.

Reken op minimaal €1500,- bij een grafisch ontwerper.

You get what you pay for

Een goede basis zal zoveel doen voor je marketing. Alles wat je doet heeft nodig dat je duidelijk hebt wie je wilt zijn voor je klanten en welke klanten je wil bedienen. Een branding traject geeft je de inhoud die je nodig hebt voor al je uitingen.

Laat je dus iets ontwerpen voor €300,- dan zit daar wellicht niet veel bij. Alleen een ontwerp zonder de inhoud, en op langere termijn zal je er dan toch spijt van krijgen. Mits je over genoeg creativiteit beschikt om het stokje vanaf het logo ontwerp zelf op te pakken.

Wat is de basis voor een goed ontwerp

Het lastig van net startende ondernemers is dat je vaak een paar jaar nodig hebt om duidelijk te krijgen wat je het leukste vind om te doen. Voor wie je wil werken en een eigen stijl te ontwikkelen. Dat maakt het soms lastig om een designer goed te briefen. Je hebt dan een uitgebreid traject nodig om dat samen uit te zoeken. Je hebt vulling nodig voor het merk, een verhaal. Wat wordt de boodschap die je gaat vertellen op je website, op de socials. Aan je klanten.

Marketing

In mijn opleiding tot grafisch ontwerper heb ik een vak als marketing gemist. Dat heb ik gaandeweg bijgeleerd. Helaas is een goed verhaal en het opzetten van een merk met bijbehorende uitingen niet voldoende om je product of dienst te verkopen. Wel een steengoede basis. Ik zou dus zeker partneren met een marketeer of webdesigner die ontwerp en marketing skills heeft. Deze kan je helpen met een marketing kalender of ideeën om wat te posten. Uiteindelijk zal de input uit jezelf moeten komen.

Ik schrijf trouwens veel over deze onderwerpen, dus lees je vooral in>>

Welke webdesigner kies ik?

Het beroep van webdesigner is vrij in te vullen en hierdoor zijn er veel verschillen. Op Wikipedia worden de volgende compententies genoemd die ik ook onderschrijf:

  • Grafische, technische en internetkennis
  • Kunstzinnigheid en creativiteit
  • Inlevingsvermogen (doelgroep en gebruik van een website)
  • Communicatieve vaardigheden (wat zijn de wensen van de klant)
  • Op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen

Mijn ervaring is dat er goede webdevelopers zijn die zich vooral op de technische kant richting. Ook goed zijn in SEO. Maar geen kennis hebben van goede vormgeving en marketing.

En je hebt een grote groep webdesigners die van oorsprong zijn opgeleid als grafische ontwerper en zichzelf hebben leren programmeren (of dit inkopen). En daarnaast kennis hebben van marketing (of dit inkopen). Bij deze laatste groep hoor ik. Ik ben begonnen met websites in Flash, toen Dreamweaver, later in Content Management Systemen, MMBase, Typo3, Joomla. En nu sinds 2012 met WordPress

Ook hier zou ik kijken naar de portfolio’s de reviews en een gesprek aangaan.

Wikipedia

Op wikipedia vond ik deze uitleg: “Een grafisch ontwerper houdt zich met het gehele proces bezig, niet alleen met de vormgeving van een ‘object’. Bij de opleiding van een grafisch ontwerper wordt dus ook de marketing, planning en alle andere onderdelen meegenomen. Grafisch vormgever kan een onderdeel zijn van het werk van een grafisch ontwerper. Echter is het een ‘beperktere’ taak.

Bij het vormgeven, richt je je op het ‘product’ en zijn uitvoering, dus alle administratie eromheen (planning etc) is daarbij niet van belang.” Een ontwerper is meer schetsmatig bezig en met ideeënn. De vormgever gaat het idee/schets verder bewerken, zodat het technisch in productie kan worden genomen.

Het werken als een graficus heeft van oorsprong betrekking op het ontwerp van grafiek, zoals kopergravures, litho’s en houtsnedes. Wordt ook wel grafisch ontwerp genoemd, of korter: ontwerp en vormgeving. Het verschil tussen die laatste twee is in de praktijk niet aanwezig. De één laat zich graag ontwerper noemen, de ander geeft de voorkeur aan vormgever. Beiden doen ze hetzelfde.

Een grafisch ontwerper verzorgt de grafische vormgeving van drukwerk zoals brochures, affiches, verpakkingen en boekomslagen, digitale producten zoals websites, en ontwerpen voor gebruik in verschillende media, zoals een beeldmerk of huisstijl. Als een grafisch ontwerper het ontwerp van een ander uitvoert, wordt hij of zij ook wel grafisch vormgever genoemd, maar de beroepen zijn hetzelfde.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Grafische_vormgeving (inmiddels is de tekst aangepast)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 8 nov, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.