Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Wat wil die klant eigenlijk van jou?

Met regelmaat praat ik bij met een aantal vaste klanten. Heel inspirerend en raadzaam om met regelmaat te doen. Je kan behoorlijk in je eigen bubble zitten met leuke ideeën voor nieuwe diensten, maar is er ook behoefte aan? Wat houd jouw klant bezig?

Blijf feeling houden met je eigen doelgroep

Plan met regelmaat een aantal 1-op-1 gesprek met je klanten. Niet om ze wat te verkopen maar om echt even te horen hoe met ze gaat. Weet je wat er speelt, waar de behoefte ligt en wat ze van jou verwachten? Na zo’n gesprek ben ik vaak weer helemaal geïnspireerd om een blog te schrijven, een dienst bij te schaven of iets nieuws op te zetten.

Ik wil meer klanten via mijn website

De terugkerende opmerkingen en vragen gaan vaak over hoe meer klanten te krijgen via je website. Hiervoor zijn een aantal zaken die je goed geregeld moet hebben. Ja, er komt weer een lijstje, daar houd ik van ☺.

  1. Weet wie je doelgroep is, wie ze zijn, wat ze doen, wat ze verlangen? Schrijf eens een persona.
  2. Ben jij online te vinden doordat je actuele en waardevolle content deelt?
  3. Op welk social media kanaal zit jouw klant en is er een connectie?
  4. Heb jij een netwerk online (heb je volgers die jouw berichten lezen)?
  5. Is je website en je content betrouwbaar? Heb je een SSL verbinding?
  6. Hoe wordt er over jou geschreven? Denk aan reviews, en je reageert op deze reviews.
  7. Wat schrijf jij online en hoe reageer jij op berichten?

Wat is actuele en waardevolle content?

De snelste manier om hierachter te komen is in gesprek te gaan met je doelgroep. Stel vragen, organiseer een kennis event, ga naar een open coffee o.i.d., volg de gesprekken online. Als je eenmaal weet wat er speelt kan je hier je kennis over delen. Zoek een goede balans tussen wat je weggeeft en wat je als dienst wil aanbieden. Google kijkt naar degene die schrijft, naar de content en naar de website. Zorg dat hier niks op aan te merken is. Als je een bezoeker op je website krijgt, gaat deze vinden wat ze zoekt?

Die socials kosten zoveel tijd

Ja, dat klopt. Zorg daarom voor een strategie zodat je jouw beperkte tijd goed gebruikt. Kies een kanaal dat bij jou past en waar je doelgroep aanwezig is. Waar wil je over gaan schrijven, hoe vaak ga je posten, staat er een call-to action bij. Wees consistent in je huisstijl.

Daarnaast heb je ze ook nodig om door te verwijzen naar je website.

Hoe krijg ik meer volgers?

Zorg dat je gevolgd word. In de eerste instantie door anderen te volgen en de interactie aan te gaan. Maar zorg ook vooral voor goede content die aanspreekt. Post consistent, blijf in contact, gebruik hashtags, breng je kanaal continue onder de aandacht. Plaats een link terug naar je website. Daarnaast kan je adverteren overwegen. Kijk wie jou klanten volgt of door wie ze gevolg worden. Zijn dit personen die in jouw doelgroep passen? Dan kun jij ook starten met hun te volgen. In 10% van de gevallen volgen ze je terug. Mits je een duidelijke boodschap hebt op je profiel en in je posts

Ik beken…

Ja, ik weet hoe het moet, hoe het werkt, maar vaal gaat werk voor klanten voor en heb ik beperkt tijd voor online marketing. Zelf zou ik ook vaker moeten posten, nog zichtbaarder kunnen zijn. Maar als je week vol met werk zit, doe je het er niet even bij. Herkenbaar? Dan is het goed om toch tijd vrij te plannen voor werken aan je bedrijf. Schrijf een strategie uit. Begin klein, vier de kleine succesjes en bouw het uit.

Speciaal hiervoor zijn de Samen-Doe-Sessie om er eens goed voor te gaan zitten en een plan te maken of een to-do-lijstje af te werken, doe je mee met een sessie? Hier staan de eerstvolgende sessies>>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangepast op: 20 sep, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.