In een eerder blog schreef ik over een automation vanuit een aankoop van een WooCommerce webshop. In dit blog een korte video tutorial over hoe je de webshop koppelt aan MailChimp.
Wat heb je nodig om een koppeling te kunnen maken?
Zodra je een koppeling maakt en men schrijft zich niet in voor je nieuwsbrief, dan staat deze mensen te boek als “contacten”. Vinken ze ook de optie aan om zich in te schrijven dan worden ze ‘subscriber’. Een contact vanuit de shop kan je alleen maar shop gerelateerde mailtjes en automations sturen.
Op het moment dat je de shop koppelt gaat hij alle klanten syncen naar MailChimp. Dat kan behoorlijk oplopen als je al een tijdje een shop hebt. Heb je een betaald account dan kan je maandbedrag behoorlijk oplopen.
Verder is het wijs om goed na te denken of je een aparte audience wil of dat je hem integreert in de huidige. Werken met 1 lijst gaat prima zolang je werkt met segmenten. Daar meer over in mijn online leeromgeving.
Verder is het zinvol om geen adresvelden in je audience te laten staan. Dit is weer extra data en in het kader van de AVG wil deze niet importeren. Zolang de velden er niet zijn kan er geen data naartoe geschreven worden. Deze vind je onder manage contacts>settings>Audience fields…
Deze plugin installeer je in WordPress en maakt de koppeling nodig die ik hierboven noem. Nadeel van deze plugin is dat je geen optie hebt om selectief te syncen. Vooral lastig als je alleen voor een online challenge of andere mailreeks iemand wil doorzetten naar MailChimp.
In mijn zoektocht ben ik WP Fusion tegen gekomen, die meer mogelijkheden heeft. Maar ik weet niet zeker of je hier een selectie kan doorsturen of dat ook hier alle klanten worden gesynct. Zodra ik hier aan toe kom dan zal ik deze blog aanpassen.
In het kader van de AVG is het zinvol om een versimpeling aan te brengen in de checkout. Hiermee vraag je alleen om een naam, achternaam en e-mailadres. Ben je een beetje technisch en bekend met een Child Theme, dan kan je eenvoudig een stukje code toevoegen aan de functions.php
Doe dit niet in je huidige template maar in je child-theme, anders worden je aanpassingen bij je eerste update weer overschreven.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.
Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.
Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle
Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.
Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959
Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw
De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.
Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.
Geef een antwoord