Mobielvriendelijke website

Hoe zit het met de mobiele weergave van je website?

Is jouw website mobiel vriendelijk? Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel of tablet om een website te bekijken. Hoe ziet die van jou er uit?

Responsive en Adaptive design

Responsive is de meest bekende term, maar steeds vaak hoor je ook de term adaptive. De eerste houd in (kort door de bocht) dat je website mee verkleind of vergroot naar gelang je browser scherm verkleind of vergoot. En bij adaptive design zie je dat de website zich aanpast aan het apparaat waar deze op word getoond. Als je met je handmatig je browserscherm verkleind of vergoot zie je dat bij bepaalde formaten (breakpoints) de blokken van je website verschieten. Dan gaat het bijvoorbeeld van een 3 koloms naar een 2 koloms op een tablet, en een 1 koloms op mobiel formaat.

Is je template nog van deze tijd?

In sommige thema’s kan je er zelfs voor kiezen een hele andere layout te tonen, blokken met informatie weglaten of juist wel te tonen. Of je menu veranderen in een mobiel uitklapmenu (hamburgermenu). De websites die ik maak met Yootheme Pro responsive en adaptive. Bij alle widgets die je plaats kan je aangeven of je ze wel of niet wil tonen op een mobiel, tablet of desktop.

Mobile first index van Google

Hoe gebruiksvriendelijker je website des te beter je vindbaarheid in de Google zoekresultaten.

Begin 2018 is Google begonnen om de mobielvriendelijkheid van je website mee te rekenen in zijn ranking. Wil je weten hoe jouw website er aan toe is? Je kan het hier testen of jouw website mobielvriendelijk is >>

Google Search Console

Log eens in in je Google Search Console, hier vind je interessante rapportages (onder het kopje prestaties) over je website. Hier vind je ook hoeveel personen daadwerkelijk je website op mobiel bekijken. In mijn geval is desktop nog steeds populairder. Onder het kopje mobiele bruikbaarheid vind je verbeterpunten.

Zorg dat je laadtijd snel genoeg is

Een andere test is de laadtijd. Deze verbeter je o.a. door je afbeeldingen te verkleinen.

En hier vind je een test om je laadtijd te checken.

Hieronder een aantal tips voor je mobiele weergave.

#1 Zorg dat je makkelijk terug kunt naar de homepage

Zorg dat je logo terug linkt naar de homepage. Kies voor een hamburgermenu, zodat alle menu-items in beeld staan.

#2 Gebruik een responsive template

Het is een investering maar zorg dat je een template kiest welke responsive is. Hier lees je wat responsive is. De templates van tegenwoordig zijn dat allemaal. Mijn favoriete website hiervoor is Yootheme Pro. Dit is niet een marktplaats van templates maar een stabiel bedrijf dat al meer dan 10 jaar elke maand een nieuwe template uitgeeft. Deze templates zijn responsive en makkelijk aan te passen.

#3 Houd je bezoekers op je website

Op mobiel werkt het niet fijn als je verschillende tabjes open hebt staan. Je browsed dan verder op een ander tabblad waardoor je de weg naar jouw website kwijt raakt. Aan de andere kant zijn externe linkjes ook weer fijn voor je SEO. Maak voor jezelf de overweging wat belangrijker is. Als je meer bezoekers op desktop hebt zou ik kiezen voor de externe linkjes. Voor de interne linkjes zorg je in ieder geval dat ze niet een nieuwe tab openen. Maar dat is vaak ook de standaard keuze bij het aanmaken van een link.

# 4 Zorg dat de call-to-actions goed in beeld staan

Secundaire taken kan je in het menu zetten. Een taak is een term voor iets wat jouw bezoeker op jouw website moet doen. Op mobiel moet een button naar contact of een andere call-to-action goed in beeld staan. Dus niet eerst een mooie foto met tekst en daaronder de call-to-action (of taak).

#5 Menu-items kort en bondig houden

Zorg dat ze duidelijk zijn en je bezoeker snel naar de juiste pagina kan navigeren.

#6 Zorg dat er geen pop-ups over het scherm staan

Leuk zo’n promotie pop-up, maar op mobiel blokkeert hij het zicht op je hele website.

#7 Zorg dat je formulieren goed werken

Gravity Forms blijft mijn favoriete plugin en werkt goed.

# 8 Zorg voor relevante zoekresultaten

Een goede zoekfuctie gebruikt auto aanvul, verbeterd typefouten en doet zoeksuggesties. En zorg dat deze op je mobiel in beeld staat en niet verstopt in het menu. Dit zit vaak niet standaard voor de mobiele weergave in een template ingebouwd.

Voor deze blog heb ik gebruik gemaakt van informatie van Google zelf >>

Design, Online vindbaarheid SEO


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit: