Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Yoast SEO en WordPress: zo kom je hoger in Google

Zonder bezoekers heb je niets aan een site. Je kunt lezers aantrekken via zoekmachines en de Yoast SEO-plugin helpt je hierbij. Ontdek stap voor stap hoe.

Gastblog Rutger Steenbergen van SEO Zwolle – deze is in 2020 al eens eerder uitgebracht.

Bezoekers zijn de levensader van je weblog. Vergeef me de plastische uitdrukking, maar hij klopt wel. Zonder bezoekers blijft je blog namelijk een tijdslurpend hobbyproject en haal je er niet uit wat erin zit.

Ben je ambitieus met je blog, site of shop en wil je meer bezoekers werven? Dan kan dit op verschillende manieren, zoals::

  • Social media
  • Content Marketing
  • Gastbloggen
  • Adverteren
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zelf ben ik dol op de laatste optie, want bezoekers via zoekmachines zijn ontzettend interessant. Waarom?

  1. Google-gebruikers zijn actief op zoek naar wat jij biedt*
  2. Je betaalt niets voor hun bezoek
  3. Ze komen wanneer ze er zelf aan toe zijn

*Om deze reden is het belangrijk om met Cornerstone pagina’s te werken. In de plugin kan je kan aanvinken of de pagina een Cornerstone is. Meer hierover kan je lezen in het blog over Cornerstone pagina’s

Waarom is Yoast SEO onmisbaar voor je WordPress-site?

Door bewust zoektermen in teksten te schrijven kom je hoger in Google. Je maakt de zoekmachine duidelijker wat je doet. En dat je relevant bent voor mensen die naar deze producten of informatie zoeken.

Het optimaliseren van berichten voor zoekmachines (SEO-schrijven) begint daarom bij zoektermen. Dit zijn de woorden die mensen intikken bij zoekmachines en meestal zijn dit er 2 a 3.

Zoekwoorden en -zinnen kun je andere vinden in Google. Tik langzaam een term en je ziet de suggesties in beeld verschijnen. Een andere handige dienst voor het vinden van zoektermen is keywordtool.io.

Voor nu hou ik het eenvoudig en laat ik je exact zien hoe je in WordPress een blogbericht optimaliseert. Dit doen we op basis van 1 zoekterm en de onmisbare Yoast SEO plugin.

Heb je de Yoast/plugin nog niet op je WordPress-weblog staan? Je downloadt en installeert hem als volgt:

  1. Log in op je WordPress-site
  2. Klik aan de linkerzijde op Plugins
  3. Klik op nieuwe plugin
  4. Vul in het zoekveld in: Yoast SEO
  5. Klik op installeren
  6. Klik na de installatie op Activeren

Op 6 juli is er een Samen-Doe-Sessie in Zwolle. Wil je meedoen maar kan je deze dag niet. Of zou je een keer via Zoom willen meedoen? Geef het vooral door. Een nieuw moment is zo gepland!

Zo maak je een tekst in WordPress SEO-proof met Yoast SEO

Veel mensen zijn bang dat ze een bericht helemaal vol moeten schrijven met zoektermen om gevonden te worden in Google. Gelukkig valt dat tegenwoordig heel erg mee. Wat je wel wilt doen is je voornaamste zoekterm verwerken in de:

  • SEO-titel
  • Meta-omschrijving
  • Url
  • Paginatitel
  • Inleiding
  • Eventueel tussenkopjes
  • Links

De Yoast SEO-plugin laat bij een bericht zien of dit het geval is, aan de hand van gekleurde bolletjes. Rood is niet goed, oranje redelijk en groen uitstekend. Zie je allemaal groene bolletjes, dan is je bericht volledig geoptimaliseerd.

Opmerking. De Yoast SEO-plugin is niet feilloos. Als je gevonden wilt worden op de zoekterm ‘beter bloggen’ en je begint een titel met ‘Beter bloggen’, dan herkent hij de hoofdletter niet. Gebruik daarom altijd je gezonde verstand en staar je niet blind op de bolletjes.

Wil je meer lezen over wat SEO is en wat je er mee kan? Ga dan naar de overzichtspagina over zoekmachine optimalisatie. SEO staat voor Search Engine Optimization

Zo gebruik je de Yoast plugin bij een bericht.

De WordPress SEO plugin van Yoast controleert of je bericht goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Daarbij zijn deze velden van belang.

Snippet voorbeeld: zo komt je pagina er uit te zien in de google zoekresultaten.

Meta-omschrijving: Dit is de omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten en dit kun je aanpassen.

Focus trefwoord: dit is je belangrijkste zoekterm voor de pagina. Bij welk woord hoop je dat het bericht gevonden wordt in Google. Dat kan 1 woord zijn (‘bloggen’) of meerdere woorden (‘beter bloggen voor senioren’).

Focus trefwoord analyse: hier zie je of het trefwoord voorkomt op strategische plaatsen in de tekst. Zie je een rood of oranje bolletje, dan kun je dit verbeteren.

De Yoast SEO-plugin in actie

Nu je weet wat de belangrijke velden zijn gaan we een bericht optimaliseren. Ik kies als zoekterm de combinatie ‘bouncerate verlagen’ (zonder aanhalingstekens).

  1. Vul bij het veld Focus trefwoord in: bouncerate verlagen
  2. Klik op de knop Edit snippe


    Je kunt nu een SEO-titels en meta-omschrijving opgeven.

  3. Vind je SEO-titel van de pagina niet optimaal? Klik dan in het veld SEO titel en druk een paar keer op Backspace. Je kunt nu een nieuwe titel intikken.
  1. Slug heeft betrekking op de url. Bij nieuwe pagina’s is het verstandig om deze meteen te herschrijven. Maak hem kort en krachtig en schrijf de belangrijkste zoekterm voor de pagina erin:


    In dit voorbeeld wordt de url: www.seozwolle.nl/bouncerate-verlagen
  2. De meta description is de korte omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten. Hij telt niet direct mee voor je vindbaarheid, maar het doorklikpercentage wel. Beschouw hem daarom als een kort advertentietekst. Schrijf er als het lukt de belangrijkste zoekterm in. Dan toont Google hem dikgedrukt als iemand exact met deze woorden zoekt.
  3. Maak tussenkoppen in de tekst op als Headings. Net als in bijvoorbeeld Word. De paginatitel is als het goed is automatisch de H1. De overige tussenkoppen kun je opmaken als H2, of H2 t/m H6 als je het helemaal officieel wilt doen. Voor je vindbaarheid maakt het niet uit.
  4. Sla het bericht op en open het veld bij Focus Keyphrase, mocht dat niet geopend zijn.
  5. Je ziet nu de gekleurde bolletjes en eventueel suggesties om de tekst verder te optimaliseren.

Zie je rode en oranje bolletjes, dan geeft de plugin verbetersuggesties. Staan alle bolletjes op groen, dan voldoe je aan alle criteria en is je bericht volledig

geoptimaliseerd voor zoekmachines. Maar nogmaals: overdrijf niet en houd de tekst lekker leesbaar. Je publiceert tenslotte voor mensen en niet voor zoekmachines.

Tip. Staan niet alle bolletjes op groen? Kijk dan naar het ‘overall’ bolletje, boven het bericht. Staat die wel op groen? Dan zit je goed.

De Yoast SEO-plugin voor WordPress kan nog veel meer

Teksten en blogberichten optimaliseren voor zoekmachines is slechts een van de vele mogelijkheden van de Yoast-plugin. Wil je meer weten over SEO en de Yoast-plugin? Bestel dan het Nederlandstalige boek bij Van Duuren Media

Wil je direct hoger komen in Google? Download de Gratis SEO Handleiding.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 30 nov, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.